A Süni és Sündörgő táborok közeledtével összegyűjtöttünk
néhány kulturális érdekességet kedvenc állatunkról: a süniről.
A sün mindenki által ismert, igen jellegzetes külsejű állat,
így hát nem csoda, hogy hozzá is ennyi különös hiedelem és hagyomány kapcsolódik.
A kelet-afrikai kikujuknál, a mongoloknál és a románoknál egyaránt hősnek, a
tűz feltalálójának és a gyógyító füvek szolgáltatójának számít.
Az ókorban több
okból is vadászták a sünöket, az embereknek tetszett tüskés bőre, amelyet fali
díszként és lábtörlőként is használtak. Húsának és vizeletének pedig csodás
képességeket tulajdonítottak.
A középkorból már több részletes sündisznó recept maradt az
utókorra, pedig a Biblia az Ószövetségben még tiltja a sünevést (Móz. 11,30), illetve a pusztulás képei között, romokon jelenik meg a szent könyvben (Sof.2,14; Iz. 14,23; 34,11). Ennek ellenére testrészeinek gyógyító tulajdonságairól
általában meg voltak győződve az emberek. Húsa valóságos csodagyógyszerként
szolgált vesebajok, görcsök, fulladás, daganatok, hajhullás és őrültség ellen.
A vesekő ellen a középkori orvosok porított sünvért ajánlottak és máig él az a
néphit, hogy vérére összegyűlnek a házban található bolhák. Tüskéjüket
Franciaországban bájitalok készítéséhez használták, hazánkban pedig egy régi
leírás szerint az élve elégetett sünök hamvait epilepszia gyógyítására és
vizelési panaszok ellen alkalmazták. Több babona is fűződik nevükhöz: van olyan
hely, ahol három süntüskét szúrtak az istálló küszöbéhez, hogy elkerüljék a tej
megrontását. Máshol vérével és hájával bekent kesztyűvel simogatták a lovakat,
hogy fényes legyen a szőrük, illetve bekenték a szekérrudat és az ostort is,
hogy a lovak gyorsak legyenek. Használták őket időjóslásra is, ilyenkor azt
vették alapul, hogy a széljárásnak megfelelően a sünök földalatti járataik két
bejárata közül az egyiket betömik. Egy bizánci férfi állítólag abból szerzett
magának vagyont, hogy a kereskedőhajóknak jósolt sünje segítségével.
Már az ókorban használták őket egerészésre, Arisztotelész és
antik falfestmények alapján tudjuk, hogy háziállatként is tartották őket. A
tüskéire felszúrt alma kedves képe is az ókorból származik, csak akkor a
hiedelem szerint még szőlőszemekkel tette ugyanezt. Szintén ókori vélemény
róluk, hogy tüskéivel nemcsak összegömbölyödve képes védekezni, hanem képesek
támadójukra kilőni töviseiket. Ez a bátor viselkedés az alapja a későbbi korok
szimbólumai között a bátorságot és a kitartó ellenállást jelképezi. Végezetül
pedig még egy magyar vonatkozású adalék a sünök kultúrtörténetéhez: a legenda
szerint Szent Margit testének sanyargatására hét tüskésbőrűből készült övet
viselt és ezzel gyakran korbácsolta magát.
Forrás:
Kicsi Sándor András - Magyar László András
https://domonyi-sunfeszek.gportal.hu
https://domonyi-sunfeszek.gportal.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése